20110912 - Gergő főzÚj rovatot szeretnék indítani, amelyben olyan ötletes játékokat mutatok be, amelyekhez nem kell sok pénz, néha elég egy ceruza és papír vagy épp egy pakli kártya. Nem attól lesz egy játék értékes és érdekes, hogy sok pénzbe kerül, hanem attól, hogy együtt vagyunk a gyerekekkel miközben játszunk, hogy közös élménnyel gyarapodunk, hogy élvezzük és sokat nevetünk. Tudom, hogy mostanában nem túl divatos azt mondani, hogy ezek a játékok közben fejlesztenek is, de szerintem ez sem elhanyagolható tényező. Amíg a gyerek a közös élményt érzékeli belőle, addig nincs baj. Nem kell neki tudnia, hogy egyébként a finom motorikáját, a logikus gondolkodási képességét vagy épp a beszédkészségét fejlesztjük vele. Mint ahogy a hintázás is nagyban hozzájárul az idegrendszer fejlődéséhez, attól még nem azt mondjuk a gyereknek, hogy menjünk le a játszótérre egy kis fejlesztő játék miatt, hanem azért megyünk, hogy jól érezze magát.

Hát ilyen, “többrétegű”, mindenki számára elérhető, élvezetes játékokat szeretnék felsorakoztatni a Filléres Játékok rovatban.

És hogy a címben feltett kérdésre válaszoljak: sok-sok játék játszható egy csomag memóriakártyával (és bizony, nem csak a hagyományos párkeresős verziója). Igazából csak a képzelet szab határt neki. Mi mostanában ezeket szoktuk vele játszani:

1. Meseszövés

A kártyákat egy zsákba szórjuk. Én elkezdek egy mesét (Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy távoli sziget, rajta egy kunyhó….), a gyerekek pedig felváltva húznak egy-egy kártyát, majd úgy kell folytatniuk a mesét egyetlen mondattal, hogy a képen szereplő dolgot beleszövik a történetbe.

2. Mi az összefüggés?

A kártyákat egy zsákba szórjuk, majd az egyik gyerek kihúz két kártyát. Az a feladat, hogy a kártyán szereplő dolgok között összefüggést találjunk. (pl. cipőfűző és szőlő –> ha mazsolát akarunk készíteni, a cipőfűzőre felkötjük a fürtöt és felakasztjuk száradni). Addig mondunk összefüggéseket, amíg jut eszünkbe még új dolog. Ha kifogyunk az ötletekből, újabb két kártyát húzunk ki.

3. Jól figyelj!

Szórjunk szét néhány kártyát az asztalon képpel fölfelé (minél több kártyát használunk, annál nehezebb). A gyerekek egy percig figyelhetik a kártyákat, majd eltakarják a szemüket, én pedig elveszek egy kártyát. Érdemes a maradék lapokat úgy rendezni egy picit, hogy ne látszódjon a lyuk helye. A gyerekeknek azt kell kitalálni, melyik kártya hiányzik. Nehezített verziója: ha nem egy, hanem kettő vagy három kártyát veszünk el.

4. Mi cserélt helyet?

Nagyon hasonlít a fenti játékhoz, azzal a különbséggel, hogy most nem elveszünk egy (vagy több) kártyát, hanem kettőt kicserélünk. Most arra kell rájönnie a gyerekeknek, hogy melyik két kártya cserélt helyet.

5. Fordított memória

Tegyük a kártyákat képpel felfelé az asztalra. Kb. egy percen át lehet tanulmányozni őket, megpróbálni megjegyezni, mi hol van. Ezután lefordítjuk a kártyákat. A gyerekek felváltva rámutatnak egy kártyára, de mielőtt felfordítanák, meg kell nevezniük, mi van a képen. Ha eltalálja, az övé a kártya, ha nem, vissza kell fordítani és a következő játékos jön. Addig játsszuk, míg az összes kártyát felszedjük az asztalról. Az nyer, aki a legtöbb kártyát gyűjti.

6. Fordított memória – nehezített verzió

Ugyanúgy játsszuk, mint az előzőt, csak most nem egy, hanem kettő kártyát szabad felfordítani és megnevezni. Ha már ez a verzió is jól megy, akár három vagy négy kártyás verzióban is kipróbálhatjuk.

7. Írd körül

A kártyákat egy zsákba tesszük, majd a gyerekek felváltva húznak egy-egy kártyát, amit nem mutatnak meg a többieknek. Az a feladat, hogy úgy kell elmagyarázni a képen szereplő dolgot, hogy a többiek rájöjjenek, miről van szó, de maga dolog neve nem hangozhat el. Ha valaki újra ugyanazt a képet húzza (hiszem a memóriapakliban minden képből kettő van), más úton-módon kell elmagyaráznia a szót.

8. Mennyire emlékszel?

Kiterítjük a pakli memóriakártyát képpel fölfelé és kb. egy percig nézhetik a gyerekek. Ezután összeszedjük a kártyákat, és mindenkinek annyi kép nevét kell leírnia, amennyire csak emlékszik. Ha kisebbekkel játsszuk, akik még nem tudnak írni, elég, ha szóban gyűjtünk össze annyi szót, amennyire emlékszik. Ennél a játéknál érdemes azt a trükköt elárulni a gyerekeknek, hogyha találnak összefüggéseket a képek között, vagy egy mondatba, egy történetbe bele tudják foglalni a képeken szereplő dolgokat, sokkal hatékonyabban tudják majd felidézni őket. Próbáljátok ki a trükk nélkül (a pszichológiai kísérletek azt mutatják, általában 7+/-2 dologra emlékszünk, mert ekkora a rövidtávú memóriánk kapacitása), majd a trükk segítségével. Össze lehet hasonlítani az eredményeket, majd felhívni a gyerekek figyelmét arra, hogy sokkal ügyesebbek, ha nem vaktában próbálnak megjegyezni dolgokat, hanem valamilyen módszert, trükköt alkalmaznak. (A későbbiekben, az iskolai tanulmányoknál ezt nagyon nagy hatékonysággal lehet alkalmazni!)

Ezek a játékok mind-mind nagyon fejlesztik a gyerekek gondolkodását, memóriájukat, vizuális, verbális és a koncentrációs képességeiket – ez utóbbiról ebben a cikkben olvashattok részletesebben.

Ha sok ilyen játékot játszotok a gyerekekkel, azzal nagyon hatékonyan lehet segíteni az iskolai tanulási módszereiken is, arról nem is beszélve, hogy az ilyen “gondolkodás-mozgató” tevékenységekhez pozitív érzelmek fognak társulni – ami az alapja annak, hogy a gyerek szeressen tanulni.

További Filléres Játékok várhatóak az oldalon, kövessetek figyelemmel!

írta: Hanula Erika