IMG_4212Nem szeretném szidni a mai gyerekeket, hogy milyen rosszul és keveset olvasnak.

Nem szeretném hibáztatni a mai szülőket, hogy mennyire nincs idejük a gyerekeknek meséket olvasni.

Nem kívánom az oktatási rendszert kárhoztatni azért, hogy a kilenc-, tízéves gyerekeknek milyen nagy arányban küzdenek szövegértési nehézséggel.

Ezek tények, de nem sokra megyünk vele, ha csak szomorkodunk és csóváljuk a fejünket. Tenni is kell valamit, és pedig nem a másikra várni, hogy majd az tesz valamit (oktatási minisztérium, a magyartanár, a média, stb.), hanem nekünk magunknak!

Hiszem, hogy igenis vannak szülők (egyre többen!), akiknek fontos, hogy elültessék a gyerekükben az olvasás szeretetét, úgyhogy én optimista vagyok. De mivel lehet, hogy a jó szándék megvan, a konkrét módszer viszont hiányzik, nekik szeretnék segíteni ezzel a pár ötlettel.

Tehát hogy hogyan szerettessük meg a gyerekekkel az olvasást? Íme:

1. Járjunk elöl jó példával, olvassunk mi magunk is minden nap: könyvet, újságot, szépirodalmat, verset, szakmai írásokat, papírkönyvből, elektronikus olvasóból, kindle-ből, telefonról, mindegy. Egyszerűen csak olvassunk.

2. Olvassunk a gyerekeknek minden nap. Legyen a napi rutin része az esti meseolvasás.

2011_05_19_rani_9999_40

3. Járjunk könyvtárba. Lehet, hogy nem divatos manapság, pedig nagyon hasznos, olcsó és jó szórakozás a gyerekeknek. (Az én fiaim pl. imádják, hogy nem a megszokott “Nem, ezt nem vesszük meg” szöveget hallják tőlem, mint általában a boltban, hanem a “Ha ez tetszik, akkor ezt visszük haza. Meg ezt is. Meg ezt is.” mondatokat. Már megérte, nem?)

4. Meséljünk a gyerekeknek fejből is meséket.

5. Találjunk ki közösen a gyerekekkel meséket, történeteket.

6. A közös meseolvasás után beszélgessünk a történetről, rajzolja le a gyerek a kedvenc részét, a karaktereket, stb.

7. Már egészen kis kortól kezdve el lehet kezdeni játszani a betűkkel, mint formákkal. Ha pozitív élmény társul a betűkhöz, ahogy eszmél a gyerek, úgy barátságosan fog hozzájuk közelíteni. 

DSCF7775

8. Betűket lehet készíteni, kirakni gyurmából, fadarabokból, kavicsokból. Vagy akár készítsünk betű formájú sütiket. Ha a paradicsomleves betűtésztája már unalmas lenne…

9. Minél kisebb kortól kezdve legyen természetes, hogy sok könyv veszi körbe a gyereket.

IMG_0303

10. Útközben, autóban, séta közben keressünk betűket a környezetünkben. Nagyon motiváló tud lenni az éppen olvasni tanuló gyerekeknek, ha ki tudnak betűzni egy-egy utcatáblát vagy feliratot.

11. Játszunk kreatív mesemondást

12. Olvassunk föl a saját könyvünkből vicces, érdekes, izgalmas részeket. Így látja a gyerkőc, hogy miért kedveli a szülő az olvasást. Ez úgy működik, mint egy jó kis csali.

13. Ha már tud olvasni a gyerek, ne mi határozzuk meg, hogy mit olvas. Persze lehet (sőt nagyon is tanácsos!) a kezébe adni jó könyveket, de ha megvan a gyerek saját érdeklődési köre, engedjük, hogy azt olvassa, amit szeretne, még ha mi magunk nem is szimpatizálunk vele.

IMG_3121

14. Alakítsunk ki egy hívogató olvasósarkot a lakásban.

rading nook

forrás: needspark.wordpress.com

15.Biztosítsunk időt, lehetőséget a gyerekeknek, hogy belemélyedjenek az olvasásba.

16. Játsszunk betű rejtvényeket: szókeresőt, (gyerek) keresztrejtvényt, szóláncot, találós kérdés, stb.

17. Ne csak mesét, de verset, mondókát, rigmusokat, mondákat is olvassunk a gyerekeknek.

18. A későbbiekben minél több műfajú könyvet adjunk a gyerek kezébe: sci-fi, fantasy, történelmi regények, útleírások, stb.

19. Olvassatok képregényeket.

20. A (közösen?) elolvasott történeteket meg lehet nézni filmként is, majd beszélgetni róla.

21. Beszéljünk a gyerekeinkkel választékosan, sok szót használva, hogy könnyebben felismerjék majd a szavakat az olvasott szövegben.

22. Ajándékozáskor ha csak lehet, mindig legyen könyv is a csomagban.

IMG_4119-001

23. Közös főzéskor engedjük, hogy a gyerek olvassa föl a receptet. Így nélkülözhetetlen része lesz az ő tudása a közös munkának.

24. Engedjük, bátorítsuk, hogy a nagyobb gyerekek olvassanak a kisebb testvéreknek mesét. felelősségteljes, komoly “feladatnak” érzik majd és nagy segítség a szülőknek. Nagy dicséret jár érte!

25. Az internetet is lehet olvasásra használni. Ha valamilyen téma érdekli a gyereket, pl. a római harcosok, olvassunk együtt pl. a wikipédiából. Biztosan lesz számunkra is új információ, amin meglepődünk, érdekesnek tarjuk és ha ennek hangot is adunk, a gyerkőc úgy érezheti, hogy közösen fedezünk föl valami izgalmas dolgot.

Minden lehetséges módon, kimondva és kimondatlanul azt sugalljuk a gyerekeknek, hogy olvasni jó.

Az olvasás kapukat nyit meg új világok felé!

írta: Hanula Erika