JAR GYEREK 011Pár hete a nagy fiam (9 éves) részt vett egy jobb agyféltekés gyerek rajztanfolyamon. Imádta!

Egyrészt azért, mert sok ismerősömet érdekli a téma, másrészt pedig azért, mert Orgoványi Anikó, a tanár személyében egy igazi csupa szív embert ismerhettem meg, interjút készítettem Anikóval a téma kapcsán.

CsSz: Hogyan jött az ötlet, hogy jobb agyféltekés rajztanfolyamot tartsál?

Anikó: Egyetemi pedagógia szakos végzettségem mellett tanítói és rajztanári szakom is van. Nagyon sokféle dologgal foglalkoztam az életem során, aminek a legtöbbjének köze volt a gyerekekhez. Már nagyon korán feltűnt nekem, hogy a gyerekeknek a tanítás során mennyire a bal agyféltekéjüket mozgatják meg, a jobb-bal viszont alig foglalkoznak. Így amikor először az Egyesült Államokban először hallottam a jobb agyféltekés rajz módszertanáról, rögtön felcsillant a szemem. Megvettem Betty Edwards könyvét, amit annyiszor elolvastam, hogy szinte szóról szóra tudom. Aztán elvégeztem én magam is a tanfolyamot, utána pedig magától értetődő volt, hogy ezt a tudást saját szakmai ismereteimmel és tapasztalataimmal kiegészítve, tovább adjam gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt.

CsSz: Mitől más a jobb agyféltekés rajz, mint a hagyományos rajzolás?

Anikó: Amikor az iskolában elénk raknak egy vázát, hogy rajzoljuk le, rögtön a formára koncentrálunk. Megpróbáljuk lemásolni a papírra, amit aztán, ha nem tökéletes elkezdünk javítgatni. Mert az elemző, részletekre bontó bal agyféltekénk irányítja a folyamatot. Ezzel persze az esetek nagy részében csak rontunk a rajzon. Amikor Betty Edwards rájött, hogy egy művészi tevékenységet (rajz) a bal (logikus) agyfélteke segítségével próbáljuk meg megtanítani a gyerekeknek, ráeszmélt, hogy mi a baj. Mert ha a globálisan “látó”, egységben gondolkozó, a logikát nélkülöző jobb agyféltekével dolgozunk, akkor valóban az kerül a lapra, amit a valóságban látunk.

CsSz: Ezek szerint, ha jól értem, a jobb agyféltekés rajzolás a valósághű ábrázolást segíti elő. De akkor ez nem jelenti azt, hogy a gyermeki képzeletből készült rajzok is megváltoznak?

Anikó: Nem, a kettő nem zárja ki egymást. A gyermeki fantáziarajzok a szó legszorosabb értelmében jobb agyféltekés rajzok, hiszen a jobb agyfélteke felelős a képzeletvilágért, a fantáziáért, a művészetekért. De csupán azzal, mert megtanul egy technikát, amivel valósághűen tudja ábrázolni a környezetében lévő dolgokat még nem vész el az a képessége, hogy a kis agyában megszülető dolgokat papírra vesse. A kettő nagyon is jól megfér egymás mellett.

CsSz: Hány éves kortól jelentkezhet valaki gyerek rajztanfolyamra?

Anikó: Pont amiatt, mert a képzeletvilágot még másként látják, ítélik meg a kisebb gyerekek, 8 éves kor alatt nem ajánlott jobb agyféltekés rajztanfolyamra menniük.

CsSz: Ha valaki megveszi a könyvet, abból meg tud tanulni jobb agyféltekésen rajzolni?

Anikó: Tapasztalataim szerint hasznos lehet a könyv tanulmányozása, de nem elégséges. Jól összefoglalja a lényeget, megadja az elméleti hátteret, de egy jó tanár, egy vezető nagyon fontos, hogy mutassa az utat.

CsSz: Ha egy hétvégén elvégzi a gyerek a tanfolyamot, utána már mindig fog tudni így rajzolni?

Anikó: Mint minden technika megtanulásánál, itt is nagyon fontos, hogy akkor lesz maradandó eredménye a tanultaknak, ha azt a tanfolyam után is rendszeresen gyakorolják. Tehát érdemes néha (vagy sokszor) elővenni ezt a technikát és otthon, vagy akár az iskolában is alkalmazni, így rajzolni. Sőt, tovább megyek: pont amiatt, hogy ne vesszen el a gyerekek tudása, illetve, hogy tovább is fejlődhessenek, kidolgoztam a haladó, illetve a színes jobb agyféltekés rajztanfolyamokat is.

CsSz: Szerinted ezt a módszert be lehetne vezetni az iskolákba is?

Anikó: Elméletileg persze. Gyakorlatilag viszont olyan nehézkes és bonyolult a bürokrácia, hogy kétlem, hogy valaha is bekerülne a központi rendszerbe.

CsSz: Azért én biztatnám a tanárokat, hogy próbálják ki, kísérletezzenek a gyerekekkel együtt. :)

Anikó: Így van! Az a nagyon jó ebben a módszerben, hogy hihetetlen rövid időn belül sikerélményhez juttatja a gyerekeket. Minden ember képes eljutni arra a szintre, amit a jobb agyféltekés rajztanfolyam kínál neki, akár a hagyományos oktatás útján is. Csakhogy úgy több évtizedes tanulással, gyakorlással jut el az ember oda, míg így 3 nap alatt.

CsSz: Köszönöm az interjút és az élményt, amit a fiamnak adtál!

Anikó: Nagyon szívesen. Várom az új érdeklődőket a kezdő tanfolyamra, a többieket pedig a folytatásra!

Anikó elérhetőségét itt találjátok. 

És egy kis ízelítőként Bence első nap készített rajza egy békáról:

 

rajz
És ugyanannak a békának a rajza a tanfolyam végén:

 

rajz 2

 

írta: Hanula Erika