Czech_RepublicRovatunk második részében Prágába látogatunk, ahol egy kétgyerekes anyuka mesél a tapasztalatairól. Ismét hangsúlyoznám, hogy ezek személyes tapasztalatok, azaz nem feltétlen jellemzőek az egész országra, de valós, első kézből szerzett élményekről van szó! 

Milyen az átlagos/preferált szülés (kórházban, otthon, természetes módszerekkel, orvosi beavatkozással, stb.)? 

Többségben a nők a természetes módszert preferálják, és maguk a kórházak is ezt támogatják (sőt egy pár hete egy törvény is született arról, hogy a szülészeten biztosítanak olyan szülőszobát, ami lakásként van berendezve). A szülőszobák is ennek megfelelően vannak felszerelve/berendezve. Csehorszagban a kismama a vajúdás és a szülés ideje alatt, ha akar a saját dulájával lehet (persze a férj/társ is jelen lehet).  Amúgy orvos csak akkor van jelen a szülésen, ha valami komplikáció van, illetve a szülés után érkezik meg, hogy megvizsgálja a kismamát.

 Átlagosan mennyit vannak otthon az anyukák a szülés után, munkába állás előtt?Meddig és mekkora állami támogatást kapnak?

3 évig lehetnek a kismamák otthon, és ezt az állam finanszírozza. Az első hat hónapban a fizetés 75%-át kapja meg a kismama és ezután a fennmaradó 2, 5 évet az állam egy fix összeggel támogatja a családot. Ezért a kismamák már 6 hónap után is visszamehetnek dolgozni, és az állami támogatást továbbra is kaphatják, mert az alanyi jogon jár (az elv az, hogy akkor ebből lehet finanszírozni egy bébiszittert, nagyszülőt, stb).  A gyerek 3 éves korában már mehet óvodába így az állami támogatás megszűnik.

 A szoptatás mennyire elfogadott dolog? (tabu, ciki, stb.)

 A szoptatás teljesen elfogadott dolog. Soha nem ért semmi atrocitás. Közhelyeken is lehet szoptatni nyugodtan, senkit sem zavar. 

A  gyerekgyógyászatban mennyire elfogadottak az alternatív gyógymódok? (pl. homeopátia)

 Az orvosok, tapasztalatom szerint, diplomatikusak a homeopátiával kapcsolatosan. Nem ítélik el, de nem értik, hogyan működik ez az egész dolog. Nekünk szerencsénk van, mert a gyerekorvosunk egy homeopatikussal együtt dolgozni, így hatékonyan közreműködnek egy-egy betegség kapcsán. A mi háziorvosunk „hagyományos” orvos, de homeopátiás kezelést is végez.

 Az apukák általában mekkora és milyen szerepet vállalnak a családi életben?

 A cseheknél az apukák a szó nemes értelmében apukák. Ők is maximálisan jelen vannak, a gyereknevelésben, és kiveszik a részüket a háztartásban is. 

Milyen a bölcsödei, óvodai rendszer? (Van-e állami ovi, hány évesen kezdik a gyerekek, napi mennyi időt töltenek oviban, stb.)

 Van állami ovi, a törvény szerint 3 éves kortól lehet (nem kötelező!) beíratni a gyereket. Mivel elég sok gyerek született az elmúlt pár évben, és sok bölcsit és ovit zártak be, megtörténhet, hogy egy adott esetben, amikor egy családban van egy 3 éves gyerek és egy újszülött csecsemő, akkor az ovi inkább jobbnak látja, ha már az anyuka amúgy is otthon van, akkor a 3 éves gyerek is maradjon otthon.

Iskola előtt egy évvel, 5-6 évesen viszont már kötelező az ovi! 

Az ovik reggel 7-től délután 5-ig működnek, és ha a szülők 8 órában dolgoznak, és nincs nagyszülő a közelben, akkor ezt a maximális időt a gyerekek nagy része az oviban tölti.

 Mi az óvodában a legpozitívabb és legnegatívabb dolog?

 A legpozitívabb talán az, hogy elég szervezetten működnek az intézetek (pl. nyitva tartás , azaz a hagyományos oktatáson kívül, többféle programot is ajánlanak a gyerekeknek (workshopok) és sokat viszik a szabadba a gyerekeket (van egy szép kert az oviban, és 50 méterre az ovitól egy nagy park és játszótér található).

Legnegatívabb, hogy sajnos az óvónők még a “múlt századból” maradtak meg, így az ő gondolkodásmódjuk, nevelési technikájuk sajnos elavult, amit sajnos nem lehet már átformálni.

Mi a tapasztalat az iskolával kapcsolatban? Hogyan jellemeznéd az ottani oktatási rendszert?

 Az iskolai rendszer nálunk lehet hagyományos illetve alternatív. Az utóbbi arra fekteti a hangsúlyt, hogy a gyermeket egyénként kezeli, őt fejleszti és a maga teljesítményképsségéhez mérik az elért eredményeket. Ezért pl. itt nincs jegyrendszer. 

Az én lányom hagyományos iskolában jár, ahol jegyeket kapnak, viszont foglalkoznak az önértékeléssel is. A gyerekek minden héten kiértékelik, hogy melyik tantárgyban hol állnak, és ezt elvileg össze kéne hasonlítani a tanító néni által adott jegyekkel…

 És egy extra kérdés: tudnál ajánlani egy-két meseírót, mesét, gyerekkönyvet, ami az országodban ismert ill. közkedvelt ?

 Szerintem mindenki által közkedvelt és ismert Zdeněk Miler kisvakondos történetei. A másik (én legalábbis nagyon szeretem), Josef Čapek: Povídání o pejskovi a kočičce (azaz Mesek a kutyáról és a cicáról: egy csomó vicces történet, hogy sütnek együtt tortát, hogyan takarítanak együtt stb.) es Karel Čapek: Dášeňka (egy kutyus kalandjairól szól).